top of page

De stappen in een bureau-selectieproces

Updated: Apr 4, 2023

Voor elk merk is de samenwerking met haar communicatie bureau(s) super belangrijk. Een goede samenwerking zorgt voor een sterker merk, betere performantie, meer effectiviteit en nog veel meer. Het is dus belangrijk om er voor te zorgen dat die samenwerking zo efficient mogelijk verloopt en blijft verlopen. Om de merk-bureau relatie op een efficient peil te houden is een regelmatige en professionele evaluatie essentieel. Daarom ontwikkelden we bij PitchPoint het evaluatietool 'COLLAB'.

Photo by Nicole De Khors from Burst


Toch komt er ooit een eind aan die samenwerking. Nieuwe mensen, nieuwe producten, nieuwe uitdagingen, andere behoeften... Allemaal redenen waardoor de adverteerder op zoek gaat naar een nieuw of een extra communicatiebureau. Een pitch organiseren dus. Noem het een selectieproces opstarten.


Een selectieproces bestaat uit verschillende stappen:

  • de belangrijkste stap : de behoefte analyse.

  • de moeilijkste stap : de longlist

  • de leukste stap : de agency visits

  • de meest bekritiseerde stap : keuze proces

  • de stap waar het meest op gewacht wordt : feedback aan de deelnemende bureaus

  • de meest gevoelig stap : remuneratie

  • de minst sexy stap : het contract

Alle stappen zijn even essentieel en vereisen evenveel voorbereiding. Uiteraard hoeven niet alle selectieprocessen zwaar en lang te zijn. Het korste proces dat PitchPoint ooit begeleidde nam amper twee weken in beslag. Maar al deze stappen blijven belangrijk en vereisen tijd, neutraliteit en een professionele aanpak om tot een sluitend resultaat te komen.


PitchPoint begeleidt dergelijke processen ondertussen al 15 jaar op een succesvolle manier en kent de bureau-wereld door en door. Bekijk hoe PitchPoint reeds 250 pitch processen heeft begeleid op www.pitchpoint.be.


Voor meer, vrijblijvende informatie, contacteer Martine Ballegeer (martine@pitchpoin.be of 0495-557-152)

47 views0 comments
bottom of page