top of page

COLLAB hoe sterker de relatie, hoe beter de resultaten

Johan Verest - gepubliceerd in SPARKLE mei 2022

‘We staan voor een trend van sociale verwijdering’. Joelle Liberman van Egérie Research schuwde de grote woorden niet in haar interview met bpost media. Maar groeit die kloof ook tussen merk en reclamebureau? Of tussen reclamebureaus onderling?

Wat je ervaring ook is, één zaak staat als een paal boven water: in deze woelige tijden levert een hechtere band pluspunten op voor alle partijen. Dit artikel belicht een boeiend initiatief dat bijdraagt tot dit nobele streven. COLLAB van PitchPoint wil via doorgedreven evaluatie de samenwerking tussen bureaus en hun merken verbeteren. Een kennismaking.


Feedback doet groeien.

De relatie tussen een merk en zijn agentschap heeft constante evaluate nodig. Toch wijst onderzoek van PitchPoint uit dat liefst 66 procent van de merken en agentschappen elkaar niet op regelmatige basis evalueren. Een duurzame relatie tussen merk en bureau zit in het DNA van PitchPoint. Daarom ontwikkelde het bedrijf een tool om evaluaties te stimuleren en op die manier betere samenwerking te garanderen. Het finale doel van COLLAB: de relatie zo hecht maken dat pitches vermeden worden.


Zo werkt COLLAB

COLLAB identificeert potentiële relatieproblemen voor deze de kop opsteken, en distilleert daaruit een actieplan voor verbetering. Uniek aan deze werkwijze is dat de analyse gebeurt in drie domeinen: competentievaardigheden nodig binnen de relatie (expertise), efficiëntie van de relatie (proces) en de algemene chemie en afstemming van waarden (attitude).

Het rapport vermeldt niet alleen de sterke kanten van de samenwerking, maar ook de verbeterpunten. Zo beschikt het reclamebureau over een onschatbaar werkplan om zijn werk en service te verbeteren. Van zijn kant weet de adverteerder hoe hij het bureau kan ondersteunen om zo efficiënt mogelijk te werken.

Kortom, er groeit wederzijds begrip. En we weten allemaal uit ervaring: dat is de sterkste basis voor een duurzame relatie.


José Fernandez, Chief customer experience officer D'Ieteren

‘Alle marketingteams bij D'Ieteren gebruiken COLLAB om ons agency ecosysteem consistent en vergelijkbaar te evalueren. Omdat COLLAB ook een 180 gradenevaluatie mogelijk maakt, krijgen we ook gestructureerde feedback van de agentschappen zelf. Door de directe feedback merken we sindsdien een verbetering in de samenwerking. En dat is de meest waardevolle output.’


Meer weten over COLAB? Dat kan hier.


44 views0 comments
bottom of page